Blog van 29 april: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

29 april – Nelleke Eygenraam: Dus toch!

Wandelend over de dijk, in de vroege ochtend van koningsdag, kon ik mijn oren niet geloven. Eerst dacht ik nog dat ik iets wílde horen dat er in werkelijkheid niet was, totdat het karakteristieke geluid heel duidelijk en onmiskenbaar was, vlak boven mij, Vervolgens zag ik hem ook: de vogel zag die zijn eigen naam roept ‘grutto, grutto’! Ik sprong een gat in de lucht. Dus toch! Een paartje waarschijnlijk, met hopelijk een nest op een veilige plek, met eieren die uitkomen, jongen voor wie er voldoende voedsel is en die groot worden.

In de vroege avond van die warme koningsdag liep ik opnieuw over de dijk. De grutto vertoonde zich niet, maar ik begon nog niet te wanhopen. Tot mijn vreugde hoorde en zag ik wel andere terugkeerders: gierzwaluwen! Dus toch! Hopelijk vinden ze nestplaatsen en zijn er voldoende insecten om te eten.

En nog iets. Sinds ongeveer een week vind ik elke ochtend in de tuin, bij de schaal met vogelvoer waar ik ’s avonds ook wat meelwormen aan toevoeg, de keuteltjes van een egel. Ook al woon ik aan het Egelveld, sinds ik afgelopen herfst een platgereden egel op het fietspad vond, heeft er zich in mijn tuin geen één meer vertoond. Ik had nog zo mijn best gedaan de tuin vooral niet winterklaar te maken en allerlei blad en andere ‘rommel’ te laten liggen, maar geen enkele egel koos ervoor om te komen logeren. En nu ben ik blij met de sporen van zo’n stekelige lekkerbek die kennelijk gek is op meelwormen als vervanger voor de slakken die zich verscholen hielden. Dus toch! Ik hoop dat ie blijft komen, ook al kruipen er na de eerste regen overal slakken rond. Vanavond ga ik in elk geval opnieuw meelwormen aan het vogelvoer toevoegen.

Tja, waar een ‘dominel’ zich al niet mee bezig houdt, naast het kerkenwerk in coronatijd. Er is heel wat moois buiten dat mij hoop geeft, ondanks alles. Dus toch! Ik blijf spoorzoeken met mijn ogen en oren wijd open.

Nelleke Eygenraam