Blog van 28 oktober: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk wekelijks een blog. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid.

28 oktober: Elly Urban – Dankdag 2020 of het mislukte jaar?

Gisteravond was premier Rutte weer op televisie, voor een aangekondigd persmoment. Het zoemde al rond: nu nog geen nieuwe maatregelen maar wel stevige waarschuwingen. De besmettingscijfers moeten naar beneden. Veel verrassingen waren niet te verwachten.

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar zaterdag: dan komt minister-president Rutte weer in beeld. Hij zal de jaarlijkse Protestantse Lezing houden, dit jaar ingebed in een Petrus-festival met als thema ‘het goede leven of het mislukte leven’? Rutte staat niet bekend als de visionaire leider, en zijn partij staat niet bekend als de partij die het meest aandacht heeft voor mislukking, afhankelijkheid en verliezen (en dan bedoel ik niet verliezen op de beurs). Dus hierbij een kijktip, het Petrus-festival is zaterdag 31 oktober vanaf 20.30 te volgen op petrus.protestantsekerk.nl/festival.

Hoe kijken we naar het jaar 2020? Moeten we het jaar als mislukt beschouwen, met zoveel beperkingen, economische krimp, werkloosheid, toenemende armoede? Toenemende discussies en onenigheid ook, onvrede, mensen die zich onder druk voelen staan, wat doet dat met ons? Volgende week woensdag, 4 november, is het Dankdag, de dag waarop we in de protestantse traditie danken ‘voor gewas en arbeid’, voor voedsel, werk en inkomen. Valt er dit jaar eigenlijk wat te danken, of kunnen we beter een extra biddag houden? Deze week, in de aanloop naar dankdag, wil ik je graag uitnodigen om zelf eens na te denken over dankbaarheid. Zondag in de Oosterkerk staan we er ook bij stil. Waar ben je dankbaar voor, en hoe kun je dankbaar zijn als je leven mislukt voelt? Moet je dankbaar zijn, of kun je dankdag ook wel een jaar overslaan? En wat heeft dankbaarheid met God te maken?

Een leestip en een bijbeltekst tot besluit, voor verdere dankdag-inspiratie.

Op https://petrus.protestantsekerk.nl/dankbaar/ kun je het boekje Dankbaar bestellen (gratis), het wordt begin november verstuurd.

Filippenzen 4 vers 6 en 7: Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren’.

Ds Elly Urban

21 oktober