Blog van 28 mei: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

28 mei – Iemke Epema: Een sprong in het diepe

Deze week begint de voorverkoop van het openluchtbad. Vandaag besluiten we hier thuis of we dit jaar zwemabonnementen nemen of niet. Dat is nooit eerder een vraag geweest. We prijzen ons gelukkig met een openluchtbad in de wijk, waar de kinderen naar hartenlust kunnen zwemmen en met vriendjes en vriendinnetjes kunnen afspreken. Soms ’s avonds na het eten nog even die kant op fietsen om een snelle duik nemen. De uren vrijwilligerswerk die van de leden gevraagd wordt, plannen we bijtijds in. Maar nu weten we het niet goed.

Het zwemband gaat op 13 juni open, zoals het nu lijkt. Maar natuurlijk is er een Coronaprotocol. Je moet van te voren reserveren. Je mag niet langer dan een uur zwemmen. Niet vaker dan twee maal in de week. Na het zwemmen moet je meteen weer naar huis, de ligweide is gesloten. Alles wat het zo leuk maakte voor de kinderen; spontaan gaan, met anderen afspreken,  lekker samen uren in het gras liggen, dat kan allemaal niet. Volstrekt logisch. Maar de vraag is wel: is zwemmen zo nog wel leuk?

Op dit moment breken we ons hoofd over de vraag, hoe het moet als de kerk weer open mag. Wanneer doen we dat? Kan het echt al de eerste zondag in juli? Of toch beter nog wat langer wachten? Berichten over besmettingen in een kerk in Frankfurt deze week zijn niet bepaald bemoedigend. Het is een sprong in het diepe. We moeten werken met een strak gebruikersplan. Iedereen moet zich van te voren aanmelden en er mogen niet meer dan 100 mensen in.  Hele rijen banken moeten met linten afgesloten worden. Niet samen zingen, geen koffiedrinken, juist alle ontmoeting in en rond de kerk wordt uitgesloten.

Ik heb al mensen horen zeggen: als het zo moet, hoeft het voor mij niet. Toch geeft een kleine meerderheid van de mensen die tot nu toe de peiling van de Oosterkerk over online vieren hebben ingevuld aan, graag meteen weer te komen als de kerk weer open gaat. Bijna net zoveel mensen laten weten eerst nog liever  te wachten. Als u bij de Oosterkerk hoort en die vragen nog niet beantwoord heeft, het kan via deze link vandaag en morgen nog. We willen heel graag weten wat u denkt!

Voor het openluchtbad zijn het spannende dagen. Om open te kunnen gaan en te kunnen draaien moeten er genoeg mensen zijn die een abonnement betalen en vrijwilligerswerk willen doen. Er zijn juist extra vrijwilligers nodig om aan alle hygiënemaatregelen te kunnen voldoen. Het gaat hier om meer dan alleen de vraag: Vind ik het zo nog wel leuk om te gaan?

En dat geldt ook voor de kerk. Het geldt in deze tijd voor heel veel dingen. Je gaat andere vragen stellen. Je gaat anders over dingen nadenken dan je eerder deed. En je praat daar meer met anderen over: hoe zie jij dat, hoe doe jij dat? Is dat ook niet de winst van deze tijd?

Iemke Epema