Blog van 21 april: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

21 april – Dirk Jan Steenbergen: Troost-TV

Het is crisis. Dat weten we wel. Je wordt er overal mee doodgegooid, zeker op televisie. Alles ligt stil, we kunnen nergens heen en we winkelen vooral op internet. En dan hebben we troost nodig. En dus na ‘het theater van het sentiment’ hebben we nu ‘heimwee-tv’ en ‘troost-tv’. Televisie van vroeger, heel vroeger, want dat geeft troost. Tenminste…….? Oh ja. Natuurlijk was vroeger alles beter. Ook de televisie. Niet het beeld. De televisie van vroeger was qua beeld veel minder dan wat er tegenwoordig wordt gemaakt. Maar dat wat erop getoond. Dat was beter.

Dus kijken we nu naar de revue van Andre van Duin, of naar Theo en Thea, of ………. Maar dat heb ik allemaal nooit echt leuk gevonden.
Ik zag een aflevering van ‘Zeg eens aaaa’ maar dat vond ik ook oudbollig. Daar vind ik dus ook geen troost.

Als ik terugdenk naar televisie van vroeger, terugverlang misschien wel, dan denk ik aan ‘Dagboek van een herdershond’. Over kapelaan Erik Odekerke. Ik herinner me alleen het beginfilmpje nog waarbij Erik op de fiets een heuvel afrijdt over een zandpad. Hij valt dan en als hij opgestaan is dan ontdekt hij dat hij een lekke band heeft. Zijn reactie: Hé, verdomme !! Dan komt de stem van zijn engelbewaarder… : Een slecht begin Erik Odekerke!

Dat was het dan, maar toch, ik merk de glimlach op mijn lippen als ik eraan terug denk. Maar beter nog, in deze wat donkere tijd, denk ik terug aan ‘De kleine waarheid’. Waarom? Ik herinner me ook hier echt niet wat er gebeurde, alleen dat de naam Eppo (in de serie een licht verstandelijk beperkte jongen) nog lang een soort van scheldwoord is geweest. Maar daar gaat het niet om. Het gaat me om de zonnewijzer in de tuin van de familie Spaargaren. Zo’n grote ronde bol met een pijl. Met daaronder de tekst. Een tekst die we heel goed kunnen gebruiken in deze tijd :

IK TEL ALLEEN DE ZONNIGE UREN.

Epiloog
Een tekst die niet in ‘prediker’ staat, ook niet in spreuken, maar daar had hij kunnen staan. Op internet staat op de website ‘1001 korte verhalen’ een verhaal met deze titel. Lees het eens. Het is niet heel bijzonder maar toch…….. het is goed voor een zonnig uurtje.

Dirk Jan Steenbergen