Blog van 2 juni: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

2 juni – Dirk Jan Steenbergen: inspiratie(loos)

Tweede Pinksterdag. Wat een rare dag eigenlijk. Net als tweede paas- en kerstdag. Toen ik in België woonde, waren er helemaal geen ‘tweede christelijke feestdagen’. Waar komen die eigenlijk vandaan?
Ik heb eens even opgezocht. Bij wet stamt het uit 1815. Toen werden de feestdagen voor heel Nederland vastgelegd. Maar als gebruik is het al veel ouder.
In de tijd voor de reformatie waren alleen christelijke feestdagen vrije dagen. De Rooms-Katholieke-Kerk zorgde ervoor dat bij de belangrijke feesten meerdere vrije dagen waren zodat de mensen vaker naar de kerk konden komen. Er is een periode geweest met bijvoorbeeld 8 Kerstdagen. De reformatie maakte een eind aan vele feestdagen. Met name de ‘heiligen-dagen’ werden afgeschaft maar bij de feestdagen die tot de Bijbel te herleiden waren, kwam een extra dag. Deze dagen hadden ook een sociale en economische functie. En in 1815 werden deze feestdagen dus wettelijk vastgesteld. Aardig weetje, maar goed genoeg voor een blog? Dat weet ik niet maar ik heb niet veel inspiratie. Dat is eigenlijk gek.
Pinksteren is juist het feest van de Heilige Geest dus van inspiratie bij uitstek. Maar misschien heeft Johannes gelijk in zijn evangelie. Daar beschrijft hij in Johannes 19 : 30 het sterven van Jezus aldus :
Nadat Jezus van de wijn gedronken had zei hij : Het is volbracht. Hij boog zijn hoofd en gaf de geest’

Je zou zeggen dat bij Johannes, anders dan bij de drie andere evangelisten, Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen. Dat is voor de Nederlandse taal dan wel weer onhandig. Daar betekent deze uitdrukking zoiets als … dat gaat nooit gebeuren.
Overigens is het ook een beetje, welke vertaling je leest. In de ‘Bijbel in gewone taal’ sterft Jezus ‘gewoon’ in plaats van de geest te geven. Hoewel ik een fan ben van zoveel mogelijk gewone taal, vind ik dit toch jammer. Is het een foutje ?! Daar kan ik me beter niet mee bemoeien. Ik heb geen talenknobbel. Zeker niet op tweede pinksterdag.

Dirk Jan

1 juni