Blog van 12 juni: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

12 juni – Elly Urban: Beeldenstorm

Ik moet denken aan een foto, die ik ergens boven in een doos moet hebben. Genomen in Bénin, waar we woonden in de jaren ’90 van de vorige eeuw. We maakten een reis naar het noorden van het land, waar Peul herders rondtrekken met hun koeien. De foto die ik in gedachten heb kan ik zo snel niet vinden, daarom hier een andere foto, om een beeld te krijgen van dit herdersvolk.

Tijdens een wandeling kwamen we een groep herders tegen, vrouwen met baby’s op de arm. Ik droeg ook een baby, één van onze kinderen. Er moesten foto’s worden genomen. Onder grote hilariteit ruilden we de baby’s, ik een zwart Peul-kindje op de arm, een Peul-vrouw ons witte kind.

In de tijd dat we in Bénin woonden heb ik ontdekt hoe Nederlands ik ben. Hoe ik gestempeld ben door de cultuur waarin ik ben opgegroeid. Hoe moeilijk het is om je echt in anderen te verplaatsen, anderen met een heel andere achtergrond. Verschillen die niet neutraal zijn, omdat de verschillen in huidskleur en cultuur ook verschil meebrengen in macht, in rijkdom, in aanzien. Een leerproces, waarin ik soms, met schaamte, onder ogen moest zien hoezeer ik zelf ook vooroordelen en racistische beelden in me draag.

Die ontmoeting met de Peul-vrouwen en hun baby’s was een moment waarop die verschillen ineens even wegvielen. Het contrast in geschiedenis, levensstijl, taal en cultuur, kon bijna niet groter zijn tussen mij en deze vrouwen. En tegelijkertijd droegen we baby’s op de arm, gaven borstvoeding, maakten onze baby’s aan het lachen, waren we blij en verwonderd over elkaars kinderen. Dat is op die foto vastgelegd, voor mij een klein monumentje van vreugde, verbinding, liefde, mens-zijn.

Het nieuws is vol van protesten en acties tegen racisme. Dat is goed, dat we dat kwaad onder ogen zien, opstaan, verandering zoeken. Kritisch terugkijken naar ons verleden en onze cultuur, waardoor we gestempeld zijn, is leerzaam en het is ook goed om sommige beelden (letterlijk en figuurlijk) te slopen. Maar meer nog dan dat hoop ik dat we in onze eigen levens nieuwe beelden oprichten, monumenten van verbinding, van mens-zijn over alle grenzen heen.

Ds. Elly Urban

11 juni