Startzondag werd een zonnig en zinnig succes!

De gezamenlijke startzondag van de Adventskerk en Oosterkerk op 11 september was een groot succes. Het thema ‘Aan tafel’ kreeg buiten vorm nabij de Wythmenerplas. Meer dan honderd mensen deden mee met de diverse activiteiten rond uiteenlopende thematafels. Rond deze tafels vonden mooie ontmoetingen en gesprekken plaats. Ook was er een quiz en een groot opblaasbaar hamerspel waar jong én oud plezier aan beleefde. Na het samen zingen van het lied “Ga met God, en Hij zal met je zijn” werd ter afsluiting gezamenlijk geluncht, met lekkere broodjes en pannenkoeken. Ook de bekende Soepbus leverde een bijdrage met diverse soorten soep.

Bekijk hier het foto-album.

Hieronder kunt u een terugblik lezen door Dirk Jan Steenbergen.

Startzondag 2022 Adventskerk en Oosterkerk

Het is zaterdagavond 21.15. Ik breng 5 of 6 grote tassen en een doos naar Ramon. Na een goede voorbereiding gaat morgen de startzondag door bij de Wythmenerplas. Joke en Natasja hebben inkopen gedaan en met z’n vieren hebben we de startzondag op poten gezet. Ramon zal zondag om half negen bij de Wythmenerplaszijn om de tafels en het opblaasspel te installeren. Natasja en Joke zullen de activiteit nog even onder de aandacht brengen in beide kerken. En ik….moet voorgaan in Apeldoorn en zal dus pas later aan kunnen schuiven. Maar in de genoemde tassen zit de ‘vulling’ voor verschillende tafels.

Als ik aankom bij de Wythemer, het is inmiddels zondag half een, is het een gezellige drukte. Alle tafels zijn bezet en de mensen zijn druk in gesprek. We hadden elf tafels bedacht (van spelletjes- en knutsel-, tot gesprek- en zwo-tafel) maar bij nader onderzoek blijkt dat zich spontaan ook nog een digitale tafel heeft ‘gevormd’. Dat had ook in teams gekund denk ik dan.

Bij de Quiztafel probeert iedereen zijn of haar parate kennis te showen. Bij de Agapetafel wordt gewerkt aan een mooi kleed om de agape-viering nog iets mooier te maken. En bij de buurttafel probeert de evangelisatie commissie te vertellen hoe ze missionair gemeente zijn vorm proberen te geven.

Van twee, serieuze tafels, wil ik toch wat opmerkingen weer geven die mij of de gespreksleiders opgevallen zijn. Allereerst van de avondmaalstafel. Zwaar aangezet door een tekst van Paulus wordt er gesproken over beleving en vormen van avondmaal. Verschillende mensen zeggen niet zo zeer met de betekenis bezig te zijn maar meer met de vraag, hoe krijg ik het brood weg voordat de wijn komt. Het dopen van de hostie is ook niet voor iedereen een belevingsmoment.

Om de beleving te versterken worden de volgende suggesties gedaan:

• Het brood en de wijn aanbieden met een mooie tekst erbij
  • Een kring geeft meer beleving

Van meer praktische aard is de vraag of het jaarrooster voor avondmaal op de site zou kunnen komen. Of de spreker dan juist wel of juist niet ter kerke zal gaan zegt het geeltje niet.

Uitgebreider is de lijst met geeltjes van de Remkestafel. Zonder gespreksleider, wij zijn allen Remkes zegt het papier op de tafel, praten oosterkerkers en adventsgangers over het proces van samengaan dat enige vertraging ondervindt. Wat zijn de wensen van de mensen die zich hiermee hebben bezig gehouden.

Het gros van de briefjes betreffen de zondagse vieringen. Zo is er de wens om dichtbij huis te kunnen vieren en dus twee vierplekken aan te houden. Bij de elke viering moet oppasdienst en kindernevendienst aanwezig zijn.

Er is een grote roep om meer beleving en creativiteit is de vieringen. Voor een deel zou dat kunnen komen door variatie in muziek. Over die muziek gaat 40 procent van de opmerkingen.

Dan zijn er nog 2 andere thema’s die aan de orde komen. Het eerste thema is de persoonlijke band van de gemeenteleden onderling. Het zou zo fijn zijn als gemeenteleden elkaar persoonlijker kennen. Dat zou kunnen door koffie te drinken in kleinere groepjes.

• Noot van de schrijver. Ik was laatst in Dronten in de kerk. Ook daar laten mensen een kleine ruimte over en knikken ze slechts naar de nieuwkomers in de bank. Wat houdt ons tegen om gewoon even naar iemand toe te schuiven, je voor te stellen, een gesprekje te hebben en dan na de dienst samen koffie te drinken.-
    Aansluitend bij deze opmerking is de vraag naar een avond met als thema : hoe begin ik een gesprek met een onbekende.

Tenslotte nog een spannende opmerking van iemand tegen het tekort aan vrijwilligers? Laat iedereen verplicht tijd in de gemeente investeren. Wel interessant misschien maar …….

Rond 14.30 was ik thuis met 5 zakken afval in de auto. Een mooie belevenis voor een ieder die aanwezig was. Zeker voor het jochie dat de hele tijd ‘rushhour’ speelde aan de spelletjestafel.

Dirk Jan Steenbergen