Korte fietstocht ‘Johannes van Ommen’ op zondag 13 september 2020

Op startzondagmiddag 13 september kunnen gemeenteleden van het cluster Adventskerk-Oosterkerk zich verzamelen om 14.00 uur bij het gedenkmonument van Thomas a Kempis bij begraafplaats Bergklooster (ingang Bergkloosterweg). Onder leiding van Mink de Vries maken we een korte fietstocht in Zwolle. Hij zal ons iets vertellen over Johannes van Ommen en de Moderne Devotie. De fietstocht brengt ons via de devotenbuurt (met de van Ummenstraat) naar de Praubstraat/Begijnenstraat in hartje Zwolle en eindigt om 15.30 uur. Vanzelfsprekend houden we anderhalve meter afstand van elkaar.

Ter info: Dinsdag 1 september 2020 was het precies 600 jaar geleden dat broeder Johannes van Ommen( in die tijd Jan van Ummen genoemd) overleed. Jan van Ummen is in 1350 geboren in Ommen. Zijn ouders, vader Esseke en moeder Regelandis , zorgden ervoor dat hij de school in Zwolle kon volgen. Vanwege een oogziekte werd hij zo goed als blind. Zijn moeder Regelandis ondersteunde hem daar waar nodig. Ondanks zijn slechte zicht werd Johannes de eerste rector van het Zwolse Fraterhuis in de stad, en later de eerste rector van het Fraterhuis op de Agnietenberg. Toen op de Agnietenberg een groot klooster werd gebouwd, vertrok Johannes naar Vollenhove en stichtte daar, even buiten Vollenhove een klooster St. Janskamp – waar de naam St. Jansklooster vandaan komt.

Mink de Vries maakte ter gelegenheid van de 600ste sterfdag op 1 september een speciale “Ommenlandse’ fietstocht van Almelo naar St. Jansklooster. Ook daarover zal hij ons iets vertellen. Iedereen is van harte welkom.