Geloof en een hoop zonnepanelen

Theaterversie 'Geloof en een hoop zonnepanelen' naar Zwolle Kees Posthumus, al jaren bekend als een sprankelend en boeiend verhalenverteller, tevens theatermaker, treedt op woensdag 10 mei 2023 op in de Oosterkerk. Hij brengt daar de voorstelling 'Geloof en een hoop zonnepanelen', samen met multimuzikant Henk van Glabbeek. Aanvang 20.00 uur; toegang vrij – vrijwillige bijdrage. In een afwisselende, vooral vrolijke voorstelling wordt met tal van verhalen en liedjes de schepping gevierd. Maar ook worden zorgen over de schepping gedeeld en is het vizier gericht op het bereiken van een duurzame toekomst. Er klinken die avond in de Oosterkerk verrassende nieuwe scheppingsverhalen en een groen-gelovige meezinger, er wordt live gekookt en er is zoiets als eco-fitness. Henk van Glabbeek omlijst dit alles met meditatieve oosterse muziek. De voorstelling is gebaseerd op het boek 'Geloof en een hoop zonnepanelen', dat Kees Posthumus eerder schreef. Hij deed dat in opdracht van Groene Kerken. Momenteel zijn er in ons land daarbij zo'n 400 kerken aangesloten, ook meerdere kerken in Zwolle. En ook zijn er steeds meer groene synagogen en moskeeën. Niet zo gek, want wie gelooft dat de schepping een geschenk van God is, weet zich doorgaans geroepen daar ook goed voor te zorgen. Pleitbezorgers van duurzaamheid komen, zo is gebleken, uit verschillende geloofstradities. Een gezamenlijk initiatief van verschillende (groene) kerken in Zwolle Oosterkerk, Adventskerk, Open kring, Sionskerk, Christelijke gereformeerde kerk Zwolle, Koningskerk, Dominicanenkerk, Hoofdhof, Evangelisch-lutherse gemeente.