Film ‘Des hommes et des dieux’ tijdens de Vredesweek

Nieuws

Op woensdagavond 20 september draait in het kader van de Vredesweek in de Oosterkerk de bekroonde Franse film ‘Des hommes et des dieux’. Een film uit 2010 die nog altijd zeggingskracht heeft. De film (120 minuten) is gebaseerd op een waargebeurd verhaal over zeven monniken die in 1996 in Algerije zijn vermoord door extremisten.

Regisseur Beauvois laat zien hoe de monniken leefden voor de tragische gebeurtenis, en wat hen deed besluiten niet te vluchten voor de toenemende spanningen op het Algerijnse platteland. Al jarenlang is het kleine klooster het toevluchtsoord voor de bevolking. Door de aanwezigheid van het klooster zijn de spanningen lange tijd minder. Maar de terroristen breiden hun territorium uit. Wanneer niemand meer veilig blijkt, gaan ook de monniken zich zorgen maken. Sommigen van hen willen naar een veiliger plek, anderen zien in dat God hen niet voor niets op deze plaats heeft gebracht.

De bijeenkomst in het kader van de Vredesweek begint om 19.30 uur (inloop vanaf 19.15 uur). Na een korte introductie start de film rond 19.45 uur die dan rond 21.45 uur is afgelopen. Na afloop is er de mogelijkheid om na te praten en ervaringen uit te wisselen onder leiding van ds. Iemke Epema. Uiterlijk 22.30 uur sluiten we het nagesprek af.

Er zijn geen kosten aan deze avond verbonden, behalve die voor koffie en thee. Bij voorkeur aanmelden zodat de organisatie weet hoeveel mensen er ongeveer zullen komen. Dat kan via: raad.vent@adventskerk.nl.