Blog van 24 maart: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

24 maart – Dirk Jan Steenbergen: Maak je geen zorgen …

Zondagavond. Ik wandel met de hond nog even langs de Dobbe en de wijkboerderij. Het is rustig. Heel rustig.

Omdat ik net met mijn vrouw en mijn zoons nog risk aan het spelen was, komt deze rust nog onnatuurlijker over dan ze eigenlijk al is. Onwezenlijk. Maar het potje risk heeft me goed gedaan. Even geen corona-crisis. Even geen nieuws. Even niets. Even geen zorgen voor morgen. En morgen… morgen zien we weer.

Denk niet dat crises nieuw zijn. Ook in de Bijbel barst het van de crises. In een bepaald ritme zelfs. Het gaat goed met het volk Israel, ze staan dicht bij God. Dan dwaalt het volk langzaam af van God en denkt dat andere goden ook wel kunnen. Dan komt er eerst een profeet die een waarschuwing afgeeft. Het volk Israel luistert niet. En dan komt er een crisis, waarin dezelfde profeet (of een andere) de weg wijst. Terug naar God, weg uit de crisis.

Nee, ik geloof niet in een God die een crisis over de wereld strooit om vervolgens vergenoegd te gaan zitten kijken wat er aangericht wordt. Zeker niet.

Ik geloof in een God die, als wij in een crisis zitten, tegen ons zegt : ‘wees maar niet bang, het lijkt erger dan het is. Ik zal er altijd voor je zijn. Zelfs als je me vergeet als het goed gaat, dan wacht ik in slechte tijden op je!’ Psalm 105 zegt het zo: ‘Zoals een vader liefdevol zijn armen, slaat om zijn kind, omringt ons met erbarmen, God onze Vader, want wij zijn van Hem’.

Mochten deze woorden in de tijd niet troostend zijn dan zijn de wijze woorden van Jezus dat wellicht wel: Maak je geen zorgen voor de dag van morgen, elke dag heeft genoeg aan zichzelf!

Dirk Jan

23 maart