Blog van 30 maart: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

30 maart – Hans Tissink: Bid, zing, fluit, kijk en bewonder…

Zaterdagmorgen 28 maart. Ik fiets langs stille straten naar een lege Oosterkerk. Daar wachten twee cameramensen me op voor een opname van de onlineviering. Ik ben toch wat gespannen. Dit is heel nieuw. Een zoveelste neveneffect van corona. Twee kerkliederen die ik als omlijsting ga zingen, helpen me over de drempel heen: ‘Onze Hulp’ (291c) en ‘God zal je hoeden’ (426). Exodus blijkt zeer actueel. Er is altijd een uit-weg (ex-odus). Alle hagel, donder en bliksem zullen eens ophouden. God ziet om naar zijn volk in ellende. Ook vandaag. Helpt bidden?
Juist in deze gekke dagen en weken heb ik honger en dorst naar inspirerende verhalen, gedichten en liederen. Ze geven me rust en troost.
Bidden vat ik wel heel ruim op. Ik denk aan bidden met je handen en voeten. Bidden als een andere manier van kijken en doen. ‘Ora et labora’ zeiden de oude monniken al. ‘Bid en doe het goede’, houdt Bonhoeffer ons voor. Die twee zijn niet los van elkaar verkrijgbaar. Daarom komen ook de goede werken in deze coronatijd diep binnen. Een 71-jarige priester in Italië die sterft nadat hij zijn beademingsapparaat heeft afgestaan aan een jongere landgenoot die het virus overleeft. Bedrijven die snel omschakelen en mondkapjes en levensreddende medische apparaten gaan produceren. Allemaal warme gebaren van liefde. Je moet het zien. Kijk, alweer een vrucht van Gods Geest.
De filmopname is achter de rug. Ik fiets terug naar huis. Ik hoor mezelf het Exoduslied fluiten ‘Go down, Moses…let my people go’. Blijf naar elkaar omzien. Vertel elkaar welke woorden en daden je nieuwe spirit geven. Kijk, een nieuwe lente. Hoor, een nieuw geluid. Waar liefde is, daar werkt God aan onze exodus.

Hans Tissink

27 maart