Blog van 25 maart: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

25 maart – Nelleke Eygenraam: OMSCHAKELEN

Maandagavond werden namens het kabinet nieuwe, striktere, maatregelen bekend gemaakt. En meer dan dat. Er werd ook het verbod uitgevaardigd om bijeenkomsten te houden. Niet alleen in de openbare ruimte maar ook in kerken en zelfs thuis. Je zult maar jarig zijn of iets anders te vieren hebben of op een ander gedenkwaardig moment juist anderen om je heen willen weten. Het is voor iedereen omschakelen.

Zoiets gaat niet vanzelf. Het kost moeite om het dagelijks leven en vooral de bijzondere dagen anders in te vullen. Tegelijk merk ik tot mijn verwondering hoe soepel velen omschakelen. Zoals de voorjaarsbloesemknoppen uitbotten, zie ik allerlei speelse initiatieven aan deze lente ontspringen, ondanks (of dankzij?) het woekerende coronavirus.

Als kerk waren we ook al enorm aan het omschakelen. Hiervan getuigen de blogs van de voorgangers, de vieringen online, telefoonpastoraat, beeldbellen, uitvaarten in kleine kring, kaartenacties, boodschappenhulp en verschillende andere manieren om op elkaar en anderen betrokken te blijven.

We zijn inmiddels over de helft van de veertig dagen op weg naar Pasen. De Stille Week zal dit jaar echt stil zijn, zonder vespers. De viering van Witte Donderdag, de wake op Goede Vrijdag, het verlangen naar de morgen in het donker van de Paasnacht… het zal allemaal anders vormgegeven worden. We weten nog niet precies hoe, maar het is inmiddels wel zonneklaar dat we ook op Pasen anders dan anders het Licht zullen begroeten. Het is voor iedereen omschakelen. En vertrouw er op: het Licht overwint de duisternis.

In deze dagen zing ik vaak Lied 605, waarvan het slotvers luidt:

De toekomst houdt ons gaande,
voert ondanks tegenstand
ons uit het doods bestaande
naar nieuw bewoonbaar land.

Nelleke Eygenraam

24 maart