Blog van 8 mei: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

8 mei – Elly Urban: Hoop

Deze week was er verrassend politiek nieuws, omdat de roep om perspectief in de samenleving steeds sterker klinkt. Dus verandert de boodschap van ‘wat kan er niet’ naar ‘wat kan er wel’. We hebben perspectief nodig, hoop.

Eén van de meest bijzondere verhalen over hoop die ik ken staat in het boek Jacob de leugenaar, van de Pools-joodse schrijver Jurek Becker. Een paar jaar geleden heb ik er al eens iets van verteld in een preek. Jacob, hoofdpersoon van het boek, woont in een getto in een Poolse stad. Op een avond wordt hij aangehouden omdat hij te laat op straat zou zijn. Bij de politiepost vangt hij een flard op van een radiobericht dat de Russen in aantocht zijn. Dat nieuws wil hij doorvertellen! Gelukkig laat de politie hem gaan, en Jacob verzint het verhaal dat hij thuis een radio heeft. Dat is het begin van een lange aaneenschakeling van leugens die Jacob zijn vrienden vertelt omdat hij ze hoop wil geven. De Russen zouden steeds dichterbij komen. Het is een sprookjesachtig maar prachtig en herkenbaar verhaal over de kracht van hoop. Hoop waar mensen zich aan vastklampen, die hen kracht geeft om door te gaan, niet op te geven.

Het verhaal gaat het getto door, iedereen vertelt het verder. Hoe krachtig de hoop is blijkt als Jacob op een dag aan één van zijn beste vrienden opbiecht dat hij helemaal geen radio heeft. Dat hij geen idee heeft of de Russen in de buurt komen, of misschien allang weer zijn teruggetrokken. De dag erna pleegt zijn vriend zelfmoord. Hij kan het leven zonder hoop niet aan.
Becker heeft het boek twee eindes gegeven. Het eerste is triest en hopeloos. Alle bewoners worden met een trein weggevoerd, een wisse dood tegemoet. Maar er is een alternatief einde, dat inzet met opstanding. Jacob besluit toch om de waarheid over de radio niet aan zijn vriend te vertellen, en de vriend pleegt geen zelfmoord. In plaats daarvan besluit Jacob te vluchten en vindt de dood. Diezelfde nacht wordt het getto bevrijd door de Russen. De joden zijn vrij en eten brood in overvloed.

De lezer kan kiezen. Welk einde wil je horen? In welk verhaal wil je geloven, welk verhaal wil jij leven?

Zondag 17 gaat de online viering van Adventskerk/Oosterkerk over hoop. We lezen uit 1 Petrus 3, vers 15, over de hoop die in je leeft. In de voorbereiding voor die viering ben ik heel benieuwd naar uw verhalen van hoop. Waar put u hoop uit, waardoor verliest u juist de hoop? Ik heb hier (klik op de link) een vragenlijst gemaakt en hoop dat zoveel mogelijk mensen die willen invullen (kan anoniem). Alvast dank!

Elly Urban

7 mei