Blog van 7 mei: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

7 mei – Iemke Epema: Samen zingen

Geloof is als een vogel die zingt als de nacht nog donker is – zegt een dichtregel van Rabindranath Tagore.

Deze dagen ben ik bezig met de voorbereidingen voor komende zondag. Zondag Cantate, wat betekent: Zingt! Het staat er in het meervoud en het is een oproep. Maar juist dat samen zingen kan nu nog niet. Zingen is een van de dingen die het meest risicovol zijn als het gaat om de overdracht van het virus.

Ik heb gewacht met het versturen van dit blog tot de laatste persconferentie geweest zou zijn. En zonet werd door premier Rutte gezegd dat als het zo goed blijft gaan de kerkdeuren per 1 juli weer open kunnen. Er mogen dan eerst niet meer dan 100 mensen naar binnen. Al zullen we nog niet allemaal tegelijk naar de kerk kunnen en is het nog een hele puzzel hoe we dat goed organiseren, er kan over anderhalve maand weer samen gevierd worden. Dat biedt perspectief!

Ook concerten met een beperkt aantal bezoekers zijn dan weer mogelijk. Wat moet het moeilijk geweest zijn om niet samen muziek te kunnen maken, niet samen te kunnen zingen, als dat je lust en je leven is. En helemaal als je daar ook nog van leven moet. Als koor weer te gaan repeteren met anderhalve meter afstand tot elkaar zal ook nog wel een hele uitdaging zijn.

Iemand uit de gemeente stuurde mij informatie door over een bijzonder initiatief van het Nederlands Kamerkoor. Ik had het zelf ook al gezien, want wij zijn al jaren vriend van dit fantastische koor. Ze zouden net deze maand in Zwolle komen zingen, dat stond al lang in onze agenda.

Al in het begin van de Coronacrisis had het koor #nietvergeten gelanceerd, een initiatief om ouderen en kwetsbaren in onze samenleving met muziek te bereiken. Musici en zangers uit heel Nederland hadden persoonlijke videoboodschappen en muziekstukken opgenomen. En per 1 mei zijn ze begonnen met het streamen van 150 psalmen van 150 componisten in 150 dagen: 150 Psalmen om de stilte te vullen.

Ze schrijven hierover: De thema’s van de psalmen, teksten van duizenden jaren oud, zijn nog even actueel als toen ze geschreven waren. De psalmen verhalen over hoop en verdriet, over leiders in tijden van wanhoop en over machteloosheid en feest. De psalmen zijn een afspiegeling van onze menselijkheid.

Een mooi initiatief om zo deze eeuwenoude liederen niet alleen binnen kerkmuren, maar in heel veel huiskamers te laten klinken. U kunt het vinden op: www.nederlandskamerkoor.nl/150psalmen

Maar misschien is het niet uw soort muziek. Dan zijn er vast andere liederen om naar te luisteren en misschien ook mee te zingen. Als de lofzang maar gaande wordt gehouden.

ds. Iemke Epema