Blog van 6 januari: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk wekelijks een blog. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid.

6 januari: Elly Urban – Wijzen uit het oosten

Wijzen uit het oosten (6 januari, Driekoningen)

Deze prachtige foto kreeg ik van iemand toegestuurd, een wens die ik graag aan jullie doorgeef. Mogen deze drie wijze vrouwen uit Oost-Afrika je leiden op de weg door het nieuwe jaar 2021.
Wijsheid hebben we hard nodig en wat de wijzen uit het Bijbelverhaal ons laten zien is dat je naar die wijsheid op zoek kunt gaan. Ze blijven niet hangen bij de wijsheid die ze zelf al hebben verzameld, ze gaan op reis, op zoek naar wijsheid die hen wordt aangereikt.

Laten we ons openstellen voor levenswijsheid, ons aangereikt in verhalen en teksten, in ontmoetingen en stilte. Zoals deze teksten, van veraf en dichtbij, die ik meeneem op mijn weg dit nieuwe jaar in. En ik hoop dat jullie mij dit jaar op deze weg vergezellen en mij nieuwe wijsheid aanreiken!

Elly Urban

Wijsheid uit (West)Afrika

Wij alleen loopt raakt de weg kwijt, alleen uit de gemeenschap komt de wijsheid. Een hand alleen kan geen touw om een bundel knopen.

Wie alleen loopt raakt de weg kwijt. (…). Haar kola eet ze alleen. Ze heeft twee voeten, ze heeft alleen maar twee armen, ze heeft maar twee ogen. In de gemeenschap heeft ieder duizenden handen, heeft ieder duizenden voeten, loopt niemand ooit alleen.

Patrice Kayo, Kameroen

Oosterse wijsheden uit Overijssel (herkenbaar?)

1. De deur staat altijd open en zonder koffie kom je de deur niet uit.

2. De helpende hand is altijd dichtbij

3. Recht voor z’n raap. We zeggen niet veel maar wat we zeggen is altijd eerlijk en  komt uit een goed hart.

4. Oprechte interesse. Als wij vragen hoe het met je gaat luisteren we naar je antwoord.

5. We houden allemaal van droge humor en aan zelfspot geen gebrek.

6. We hebben de tijd, of beter gezegd: we nemen de tijd. Dat is pas echte rijkdom.

Bijbelse wijsheid

Er is een plaats waar zilver wordt gewonnen, een plaats waar goed gewassen wordt. (…). Maar de wijsheid – waar moet je haar zoeken, en het inzicht, waar is het te vinden? (….).

De wijsheid is niet te koop voor enig goud, noch kan ze in zilver worden afgewogen. Kostbaarder is ze dan het goud van Ofir, dan de duurste onyx of saffier. (…).

En God sprak tot de mens: ‘Ontzag voor de Heer, dat is wijsheid; het kwaad mijden, dat is inzicht’.

Job 28

30 december