Blog van 5 mei: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

5 mei – Dirk Jan Steenbergen

Mensen die mij kennen weten dat ik graag wandel, vaak alleen, soms samen met Marianne. Op 1 van die wandelingen kwamen wij langs een huis waar een doos met boeken werd aangeboden. Voor niks kon je een boek uitzoeken en het hoefde niet eens terug.

We namen twee boeken mee. Eén boekje met 100 verhalen over leiders. Titel ‘Ja baas!’ Het boekje ligt nu bij ons op het toilet, wc-lectuur.

Nou komen leiders en managers er in mijn overdenkingen meestal niet zo goed van af. Dat ligt niet alleen aan hen, zeker ook aan mij. Dit boekje (samengesteld door een rector) bevat ‘slechts 100 verhalen over leiders’. Er komen allerlei leiders in voor. Slechte (koren op mijn molen) maar ook goede. Die zijn er ook (moest ik wel even aan wennen). Ik heb nog lang niet alles gelezen maar dit verhaal sprak me erg aan:

Op zoek naar het antwoord op drie levensvragen (wat moet ik doen, wat verlangt God? Met wie moet ik dat doen ? Wanneer moet ik dat doen?) werd de tsaar door de wijzen naar een boertje gestuurd in verweggistan. Toen de tsaar de boer eindelijk gevonden had gaf de boer geen antwoord op de vragen. Hij reageerde nauwelijks op de tsaar. Die ging op zijn strepen staan en blies wat hoog van de toren maar dat hielp niet echt.

Toen kwam er plotseling een gewonde man uit het koren. Voor de ploeg van de boer viel hij neer. De boer zei tegen de tsaar : help de man naar mijn hut te dragen. OK, zei de tsaar (wat heel vreemd is voor een tsaar) maar krijg ik dan antwoord? Straks, zei de boer.

Samen brachten ze de gewonde weg, verbonden zijn wonden en verzorgden hem verder.
Je kunt naar huis, zei de boer tegen de tsaar. Je hebt je antwoorden gehad!
Wat moet je doen? Wat op je weg komt.
Met wie? Met degenen die aanwezig zijn.
Wanneer? Op het moment dat het zich voordoet.
Dat is wat God van ons verlangt. Meer niet!

Dirk Jan