Blog van 5 juni: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

5 juni – Elly Urban: Goed nieuws blog

Ik las de ‘Goed nieuws’ pagina van Nu.nl en dat bracht me op het idee van een Goed Nieuws blog vandaag. Want er is genoeg goed nieuws, alleen haalt het vaak niet de voorpagina van de krant, het voelt vaak niet als ‘nieuws’. Dus moet je er bewust je ogen en oren voor openen. Goed nieuws inspireert. En het woord ‘evangelie’ betekent ‘goed nieuws’!

Geslaagd
Gisteren was het ‘nationale slaagdag’ in Nederland. De centrale examens vervielen dit jaar maar natuurlijk haalden veel jongeren wel hun diploma. Minister Slob hees de vlag, koning Willem Alexander en koningin Maxima feliciteerden de geslaagden via Twitter. Ook bij een aantal Oosterkerkleden (en vast ook bij Adventskerkleden, maar dat weet ik niet zeker…) ging gisteren de vlag uit! Van harte gefeliciteerd, een bijzonder diploma om trots op te zijn.

Ontmoeting
We kijken voorzichtig vooruit en het lijkt erop dat we elkaar weer meer kunnen gaan zien! Bezoekjes thuis en misschien binnenkort weer bezoek in verpleeghuizen en instellingen. Kerkdiensten die voorzichtig weer opgestart worden. Kinderen en jongeren uit onze gemeente die elkaar voor de zomervakanties nog een keer hopen te ontmoeten. Scholen die weer open zijn. Wat de pot schaft gaat thuis mensen uitnodigen om samen te eten (zie kerkgroet Oosterkerk van deze week!).

Regen
Terwijl ik schrijf regent het. Ik ervaar dat als goed nieuws. In het Pinksterweekend probeerde Vitens ons al bewust te maken van ons drinkwatergebruik, want het is droog, erg droog. Nu regent het, en de komende dagen wordt nog meer regen verwacht. Een zegen, voor de natuur, voor de landbouw, voor ons drinkwater. In Hosea 6 wordt God vergeleken met een milde regen, die naar ons toekomt en de aarde te drinken geeft. Een mooi beeld!

Vandaag
Wat is jouw/uw goede nieuws vandaag? Vertel het verder!

Elly Urban

4 juni