Blog van 5 augustus: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schreven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag blogden zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. In de zomerperiode is de frequentie echter aangepast en staan de blogs er wekelijks (op de woensdag) op.

5 augustus – Dirk Jan Steenbergen: Weggeven

Ik hou van verhalen. Verhalen met een betekenis. Die gebruik ik ook regelmatig in mijn vieringen. Waarom? Omdat die vaak beter blijven hangen dan een lange theologische uitleg en een daaraan goedbedoelde boodschap. Ik heb dan ook veel verhalenboekjes en ik koop er ook steeds. Soms nieuw en vaak ook oud of tweedehands. Per slot van rekening hebben sommige verhalen eeuwigheidswaarde.

Al bladerend in een recent aangekocht boekje kwam ik dit verhaal tegen. Het heet ‘weggeven’.

Een wijze vrouw vond in de bergen een grote edelsteen in een rivier. De volgende dag ontmoette ze een reiziger die honger had. De wijze vrouw maakte haar tas open om haar voedsel met hem te delen. De hongerige reiziger zag de edelsteen in haar tas, sprak zijn bewondering uit en vroeg haar de steen aan hem te geven. Dat deed de wijze vrouw zonder aarzelen.
Verheugd over zijn fortuin ging de reiziger verder. Hij wist dat de juweel zeer veel waard was. Hij hoefde de rest van zijn leven zich geen zorgen meer te maken.
Maar na een paar dagen keerde hij terug om de vrouw te zoeken. Toen hij haar had gevonden, gaf hij haar de steen terug en zei : ‘ik heb erover nagedacht. Ik weet hoeveel deze steen waard is, maar ik geef hem terug. Dat doe ik in de hoop dat u mij iets kunt geven dat nog veel waardevoller is. Als u wilt, geeft u mij dan datgene wat u in staat stelde de steen aan mij te geven !’

Ik ga de boodschap niet uitleggen. Dat zou onzin zijn. Doe met dit verhaal wat je wilt en pas het toe waar je kan. Maar het is er een om eens lekker over na te denken en op te kauwen. En om het te laten resoneren in je gedachten. Veel denkplezier gewenst.

Dirk Jan

29 juli