Blog van 30 juni: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

30 juni – Dirk Jan Steenbergen:  Vergaderen

Het is zover.  We komen weer live bij elkaar. Leuk, gelukkig, jazeker. Maar dat niet alleen…..

Ook de school vergaderd weer live. Gevolg…. Vergadering van 8.30 tot 14.00

In Apeldoorn vergaderd, live,  van 15.00 tot 17.15

In Zwolle vergaderd, live,  van 20.00 tot 21.30

Wel met lunchonderbreking  (op school), tijd voor avonddiner (thuis) en een borrel (na de laatste vergadering). Dan ben ik ook al weer aardig uitgeput. Murw gepraat. Moe gekletst. Leeg vergaderd.

Natuurlijk, het is mijn eigen schuld. Maar veel dingen kun je niet zelf plannen. En hoe aardig iedereen ook is, vergaderen is lang niet altijd leuk.

Maar vandaag was het toch een beetje anders. Na een aantal maanden vooral naar de scherm van de laptop te hebben gekeken, kijk je de mensen nu weer eens echt in de ogen. Ik ben misschien toch wel te oud om genoeg te hebben aan computerscherm ontmoetingen, facebookvrienden of instagram-vriendinnetjes. Die laatste natuurlijk stiekem . En hoewel we op 1.5 meter van elkaar blijven, is het goed om mensen weer te ontmoeten. En het kan ook. In de kerk zijn de meeste mensen zo verstandig om de protocollen te volgen. Niet uit angst voor een boete maar uit respect voor elkaar. Voor elkaar en iedereen die de afgelopen maanden zich een slag in de rondte gewerkt heeft in de zorg en op alle andere vitale plekken.

Jammer dat onze regering die mensen niet fatsoenlijk weet te belonen. Maar laten wij alsjeblieft dat virus geen tweede kans geven. Niet hier, bij ons in de kerk !!

Dirk Jan

29 juni