Blog van 29 mei: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

29 mei – Elly Urban: Wind en vuur

Zondag Pinksteren. Al jarenlang kamperen we in het Pinksterweekend met een groep vrienden, nog vanuit onze studietijd. Een boerencamping, een veld vol tenten, gezelligheid, bijpraten, het leven delen en vieren. Dit jaar is het anders, kamperen met een grote groep is uitgesloten. De camping is wel zo ingericht dat er voor enkelen privé-sanitair geregeld kon worden. Eén van die enkelen ben ik….we hebben de tent al wat eerder opgezet en ik geniet nu van de zon, vogels, groen gras en uitzicht op koeien.

Gisteravond werd het koud, het waaide en om warm te blijven zaten we bij een vuurschaal met brandende houtblokken. Wind en vuur. Bij uitstek de symbolen van Pinksteren. Zo buiten, onder een heldere sterrenhemel, voel je de kracht ervan. De wind, die zo ineens alles in beweging zet. Het geluid van de bomen en bladeren, zo’n vlaag die ergens opkomt, waar je helemaal geen invloed op hebt. Je kunt je er door laten meenemen of je er tegen verzetten, afschermen, uit de wind gaan zitten. Het vuur, de warmte, het geknetter, die vlammen die alle kanten opgaan afhankelijk van de richting en kracht van de wind. Vonken die naar je toe waaien, waar je voor achteruit deinst, want die vonken kunnen ook alles in lichterlaaie zetten. Wind en vuur, krachtige symbolen van Gods Geest. Een kracht die ons verwarmt, voortblaast, maar ons ook kan verrassen, omver blazen, in lichterlaaie zetten. Wind die nooit stilvalt, vuur dat altijd weer ergens uitbreekt.  Geestkracht, zoveel groter en sterker dan wij zelf. Vuur en wind, een uitnodiging om naar buiten te gaan, de kracht ervan te voelen, je te verwonderen, je te laten verwarmen, je mee te laten nemen in die beweging.

Vuur en wind, zo wat gedachten bij een brandende vuurschaal in de wind, onder een open hemel. Ik wens u goede Pinksterdagen!

Elly Urban

28 mei