Blog van 26 mei: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk wekelijks een blog. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid.

26 mei: Elly Urban – Pinksteren en paardenbloemen

Echt groene vingers heb ik niet maar ik geniet wel van mijn tuin. De afgelopen weken twijfelde ik over gras maaien. Het gras stond hoog, en het stond vol bloemen. Paardenbloemen bijvoorbeeld. Ik weet dat dat er steeds meer worden, onkruid….. maar ik las ook iets over een actie in België, Maai Mei Niet, een oproep om (een deel van) je gazon in de maand mei niet maaien. Die paardenbloemen vormen namelijk ook een rijk buffet voor hommels, vlinders en andere insecten. Biodiversiteit. Dus ik heb gewacht tot de paardenbloemen waren uitgebloeid en uiteindelijk vlak voor Pinksteren de grasmaaier tevoorschijn gehaald.

Die mooie pluizige zaadbolletjes van de paardenbloemen in de wind, ze deden me denken aan het Pinksterfeest. De pluisjes waaien overal naar toe, zonder dat wij er grip op hebben. Gods Geest tuiniert niet zo gestructureerd, binnen de hekjes en afgepaalde perkjes, volgens schema’s en zaaiplannen. Ze waait waarheen ze wil. Ze zet mensen in bloei, overal, onverwacht en verrassend. Dat probeer ik vast te houden, na het Pinksterfeest: om op zoek te gaan naar plekken waar iets van die Geest opbloeit. Om me te laten verrassen, te laten inspireren.

Als je de pluisjes van de paardenbloem wegblaast mag je een wens doen (ken je die leuke gewoonte?). Blaas maar…..aangestoken door Gods Geest. Laat die zaadjes overal maar terecht komen, zaadjes van liefde en hoop, van vrede, van geloof, ze zullen vrucht dragen. Vruchten van de Geest. Blaas maar, en wens iets moois, iets goeds. Wat is jouw wens?

Ds. Elly Urban

2 juni