Blog van 26 juni: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

26 juni – Elly Urban: Behoud het goede

‘Onderzoek alles en behoud het goede’, zo’n Bijbelse uitspraak (1 Tessalonicenzen 5) die een tegeltjeswijsheid is geworden. Wat is het goede dat we zullen behouden, of misschien zelfs verder uitbouwen, na deze coronatijd? Zelf moest ik vandaag denken aan alle mogelijkheden die internet en social media bieden. Deze week zou ik eigenlijk een aantal collega’s van ICCO ontmoeten, uit verschillende werelddelen. Dat kon natuurlijk niet doorgaan en we besloten de bijeenkomsten online te houden. Een creatieve adviseur hielp ons om daarbij allerlei online mogelijkheden te gebruiken: gele post-it briefjes op online flaps, korte filmpjes om iets te laten zien, we kregen zelfs een online kookles van een collega uit Myanmar. Natuurlijk was het anders dan anders, maar het is interessant om juist ook te kijken wat de voordelen zijn. Zoveel minder kosten, vliegkilometers, tijdsinvestering. Dit zullen we vaker blijven doen denk ik, net zoals veel mensen verwachten meer thuis te blijven werken. Behoud het goede.

Soms hoor ik sceptische geluiden, over social media en mensen die altijd ‘op hun telefoon zitten’. Het echte contact zou daardoor verschralen, we zouden allemaal in onze eigen bubbels leven. Natuurlijk, er zal een kern van waarheid inzitten maar het goede is er ook! Wat een zegen zijn die digitale mogelijkheden als het contact op andere manieren beperkt moet blijven.

Ik ben heel nieuwsgierig op welke manier we die mogelijkheden en ook creativiteit zullen blijven benutten. Als de kerkdiensten weer voorzichtig van start gaan bijvoorbeeld. Ik vind het heel interessant om te leren hoe je ook in en rond een kerkdienst gebruik kunt maken van internet en social media, meer dan alleen een ‘klassieke’ dienst streamen. Niet iedereen zal in de kerk (kunnen) komen en gemeente-zijn is ook meer dan de kerkdienst. Ik zou het leuk vinden om nieuwe manieren van interactie en verbinding te onderzoeken. Soms zal het mislukken, vast en zeker, daarvoor is dan de prullenbak. Behoud het goede. Wat dat goede precies is, dat weet ik nog niet. Maar onderzoeken, daar sta ik wel open voor. En mocht u leuke ideeën hebben: kom maar op!

Ds. Elly Urban

25 juni