Blog van 23 juni: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

23 juni – Dirk Jan Steenbergen: Losse gedachten, van alles en nog wat.

Nu alles zo langzamerhand weer opstart ligt mijn tafel ook weer vol. Allerlei tijdschriften die mij moeten inspireren tot bezinning. En na die bezinning weer tot het delen van mijn gedachten en geloof tot inspiratie van anderen. De tijdschriften op mijn tafel zijn vooral blaadjes die ik al lang geleden had kunnen lezen maar waar ik in deze tijd eindelijk aan toe kom. Zo ligt er iets over de week van gebed van 2017. Thema : Jouw hand, mijn glimlach. Daarin stond dit (pinkster)lied :
Vlammen zijn er vele, één is het licht
Licht van Jezus Christus.
Vlammen zijn er vele,één is het licht
Wij zijn één in Christus.

In een ‘oikomene’ van vorig jaar (Van God is de aarde) las ik een deel van een Indiaans gebed :
God,
Leer ons en onze kinderen,  dat de aarde onze moeder is.
Als mensen haar bespuwen, spuwen zij op zichzelf.
De aarde is niet van de mensen, de mens is van de aarde.
Het tapijt van leven werd niet door de mens geweven, hij is er slchts een draadje van.
U, God staat boven alles.

In de ‘Open deur’ van mei van dit jaar staat :
Laat ons maar van liefde zingen,
Laat ons maar de dood weerstaan..
Laat ons maar elkaar omringen
Met de moed om door te gaan.
Dat is een mooie tekst voor een nieuw begin uit een moeilijke periode.

En zo liggen er nog veel meer mooie woorden. Gedichten en gedachten die jullie wellicht nog eens tegen zullen komen in een van mijn vieringen. Ik eindig deze blog met het laatste couplet van het pinksterlied dat ik citeerde. Lied 970 :
Leden zijn er vele, één is zijn kerk.
Wij zijn Christus’ lichaam.
Leden zijn er vele, één is zijn kerk,
Wij zijn één in Christus.

Laten wij dat niet vergeten. We kunnen mooie woorden spreken maar
‘Christus is ons fundament’.

Dirk Jan

22 juni