Blog van 23 april: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

23 april – Iemke Epema: Een oceaan van wachten

Eb
Ik trek mij terug en wacht.
Dit is de tijd die niet verloren gaat:
iedre minuut zet zich in toekomst om.
Ik ben een oceaan van wachten,
Waterdun omhuld door ’t ogenblik.
Zuigende eb van het gemoed,
dat de minuten trekt en dat de vloed
diep in zijn duisternis bereidt.

Er is geen tijd. Of is er niets dan tijd?

Dit gedicht van Vasalis had ik lange tijd als poster aan de muur, zo’n uitgave van Plint. Ik keek er graag naar. Het verveelde nooit. In gedachten ben je aan het strand. De beweging en het geluid van de zee, die eindeloze herhaling, die een gevoel van tijdeloosheid geven. Er is geen tijd, of is er niets dan tijd?

Het leven in deze Coronatijd roept deze vraag ook op. Doordat er minder gebeurt is het leven een stuk eentoniger geworden. De ene dag een herhaling van de andere. Allemaal wachten we op de tijd dat het normale leven weer zijn loop kan nemen. Dat dit nog lang kan gaan duren, hoorden we afgelopen dinsdag. Ja, er is een kleine versoepeling, er wordt weer meer mogelijk, maar voor de meesten duurt het wachten voort.

Ik trek mij terug en wacht zo begint het gedicht. En vervolgt dan met de verrassende verzekering: Dit is de tijd die niet verloren gaat.

Wachten kan het gevoel geven van verspilde en verloren tijd. Het kan lijken alsof er in deze tijd weinig gebeurt. Maar voor wie goed kijkt, is dat schijn. Iedere minuut zet zich in toekomst om. Veel is nu onzeker, maar er komt weer een andere tijd. Het is nu, in het wachten, dat die tijd wordt bereid. Hoe we er dan voor zullen staan, we weten het niet. Maar het bewustzijn dat we erop toe leven maakt deze tijd anders en vult haar met betekenis.

Iemke Epema

22 april