Blog van 19 mei: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

19 mei – Dirk Jan Steenbergen: Kerkdienst gemist ?!

Dag lezer. Ben jij een echte kerkganger?  Elke zondagmorgen als er dienst is tenminste. Dan zul je de dienst zeker missen in deze coronatijd. Ik ben niet zo’n trouwe kerkganger, denk ik. Of dacht ik altijd. Wanneer ik eens vrij ben op zondagmorgen wandel ik liever een keer met mijn vrouw en mijn hond door het bos dan dat ik naar de kerkdienst toe ga.

Er is zelfs een periode in mijn leven geweest dat ik helemaal geen kerkdiensten meer bezocht. Ik was wel een beetje klaar met de kerk en alles erom heen. Maar nu, na 2 maanden geen kerkdienst te hebben gehad ga ik het toch echt missen. De mensen zien, samen zingen, samen verbonden zijn en te weten, of te geloven, dat je samen op zoek bent. Samen op zoek naar contact met God, de Eeuwige.

Al wandelend in het bos (ik zag in een weiland twee reeën lopen) deze ochtend dacht ik daardoor aan psalm 42 het eerste couplet. Over de moede hinde of het hijgend hert. En ik probeerde me de complete tekst voor de geest te halen. In het bos, waar niemand is,  durf ik het ook best te zingen. En ik dacht bij mezelf…. Hunker ik nou net zo als de psalmdichter. Net zo als een moede hinde of een hijgend hert. Nee, zo diep zit het verlangen niet, maar toch.  Ik mis het wel. De gemeente, de mensen, het contact. En zo zong ik, in mijn eentje in het bos, psalm 42, vers 1.

Thuis gekomen bleek wel dat ik de coupletten een beetje door elkaar had gehaald. Daarom stuur ik beide berijmingen maar even mee. Tot hopelijk zeer spoedig ZIENS en HOORS.

Dirk Jan