Blog van 18 november: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk wekelijks een blog. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid.

18 november: Dirk Jan Steenbergen – Intocht

Ik heb zaterdag de intocht van Sinterklaas gezien. U ook? Nee?  Dan is het de moeite om hem nog eens terug te kijken. Het was een lieve intocht en voor grote mensen zeker zo leuk als voor de kinderen.

De intocht zat vol met grappen en woordspelingen zodat het leek op een soort oudejaarsconference. Een paar leuke :

• Het boerendorp ‘mekkeren’ verwijzend naar de boerenprotesten
  • Er was een oude trekker zonder iets bijzonders, de publiekstrekker
  • Het dorp uit Friesland heette ‘Bentudaarweer’

Verder was het coronaproof want Sinterklaas gaat niet het dak op maar blijft dit jaar thuis werken.  Thuis is dan op Soestdijk waar de burgermeesteres van verschillende echte en fictieve plaatsen langs trokken als een defilé. Eén burgermeester kon niet en die werd vervangen door ‘het hoofd van de afdeling ‘onverrichte zaken en ongedane zaken’’.

Dan was er ook een woordspeling waar enkele mensen zich aan hebben geërgerd en dat moet dan ook gelijk op twitter enzo.  Dat was de woordspeling over het dorpje uit Limburg.  Dat dorpje heette en heet ‘Kruisigem’. Of dat moet. Ik weet het niet.  Maar je hebt wel erg lange tenen als je je hier al over opwindt. Zeker als je een minister in de regering hebt die eigenlijk vindt dat anders geaarde mensen dan hetero’s tegennatuurlijk zijn. Dan kun je beter je mond houden.

Wat is dat toch.  Dat grote mensen over de rug van kinderen en een kinderfeest zo ingewikkeld gaan doen. Ik word daar wel eens heel erg moe van. Je kunt niet veel meer doen in deze tijd.  Als je je dan toch ergens over op wil winden dan zijn er in de wereld,  zelfs in dat kleine Nederland, wel ernstiger zaken aan de hand.

Terug naar de intocht. Het was echt genieten.  Voor klein en dus ook voor groot. Zeker de moeite om terug te kijken. En als je je toch ergert denk dan aan de uitspraak ven Prediker :  erger u niet, verwonder u slechts.

Of stond dat nou achter op een auto,  2cv4, een eend.

Ach, de wijsheid rijdt op straat. Liever niet op de snelweg

Dirk Jan Steenbergen

11 november