Blog van 17 april: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

17 april – Elly Urban: Houd moed – Heb lief!

Op de toren van de Oosterkerk wappert sinds vorige week een rode vlag, met de tekst ‘Houd moed – Heb lief!’ Een campagne die werd gestart door de protestantse gemeente in Heerenveen en waar wij ons graag bij aansluiten. De tekst op de vlag is geïnspireerd door woorden uit de Bijbel. In 1 Korintiërs 13 vers 7 staat, in de Bijbel in Gewone Taal: ‘Door de liefde verdraag je alles wat er met je gebeurt. Door de liefde blijf je geloven en vertrouwen. Door de liefde blijf je altijd volhouden’.

Volhouden, het is inmiddels wel duidelijk dat dat nodig is. Misschien begonnen we nog optimistisch aan onze intelligente lockdown, niemand kon immers overzien wat het coronavirus met ons en onze samenleving zou doen. Nu waarschuwen politici en deskundigen ons dat we niet snel terug zullen kunnen naar de situatie die we zo kort geleden nog als normaal ervoeren. En de gevolgen van deze lockdown wegen ook steeds zwaarder. Hoe lang is dit vol te houden, en hoe gaat die ‘1,5-meter samenleving’ eruit zien?

Als ik even een frisse neus ga halen loop ik regelmatig langs het atelier van kunstenaar Ronald A. Westerhuis, RAWSpace. Misschien kent u zijn werk, enorme en indrukwekkende sculpturen van roestvrij staal. Hij exposeerde in de Fundatie maar ook ver buiten Zwolle en Nederland. Ongeveer op hetzelfde moment dat wij besloten de vlag ‘Houd moed – Heb lief!’ te bestellen verscheen op dit atelier een groot wit doek met de tekst HEB LIEF. Op zijn website schrijft Westerhuis dat hij tijdens de coronacrisis de behoefte heeft om positieve energie te delen, energie waar al zijn werk over gaat. Het doel van dit werk HEB LIEF is dat zoveel mogelijk mensen het gebruiken om liefde, aandacht en respect te delen. Op steeds meer plaatsen zie ik de tekst opduiken, her en der in de stad, en op de website staan filmpjes.

Mooi hoe deze beide campagnes samenvloeien. Laat de liefde maar oppoppen, op zoveel mogelijk plaatsen in Zwolle en ver daarbuiten. Heb lief. En als je het gevoel hebt dat je zelf leeg raakt, dat de liefde zich niet vanzelf aandient, houd dan moed. Laat je vullen met Liefde die van buiten komt, van boven. God is Liefde, en die liefde zal nooit ophouden te bestaan. Houd moed – Heb lief!

Ds. Elly Urban

16 april