Blog van 16 juni: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

16 juni – Dirk Jan Steenbergen: Coronacake  en coronakilo’s

Ik heb net een cake gebakken. Dat wil zeggen. Hij staat in de oven. Een corona-cake, welnee. Een gezonde cake uit het receptenboek van ‘afvallen in 50 dagen’. Een aardbeiencake met aardbeien (de naam zegt het al), havermout, speltmeel, bakpoeder en eieren. Wel toegevoegd maar niet in het recept : 1 zakje vanillesuiker. Afvallen is goed maar het moet wel lekker blijven.

De meeste mensen komen aan in deze tijd. Als ik de media tenminste moet geloven. Ik niet, ik val af. Niet alleen door het wandelen maar ook omdat ik mijn eetgewoontes heb veranderd sinds januari. Dat valt niet mee maar ik luister goed naar onze knuffel-neuro-wetenschapper en met overgewicht is het virus extra gevaarlijk. Afvallen en bewegen is het motto. Dus dat moet dan maar.

En dus staat er nu een gezonde cake in de oven waarvan een plakje als tussendoortje kan dienen tussen de koolhydraatarme maaltijden in. Ik hoop maar dat het een beetje lukt maar ik zie de bovenkant al snel donker worden.

Bakken. Dat deden de Israelieten ook bij bepaalde feesten. Ze bakten ongezuurde (platte) broden bij uittocht uit Egypte. Matzes noemen we die. Hamansoren zijn koeken die dienen ter herinnering aan de redding in het boek Esther. Hierin dreigde het Joodse volk in de diaspora uitgemoord te worden. Ester en Mordechai wisten dat te voorkomen en de boosdoener, Haman, werd op een paal gespietst.
Baksels die pasten bij een feest over bevrijding.

Zou bij het einde van de corona-jaren, ervan uitgaande dat dat einde er komt, de gezonde aarbeiencake als bevrijdingsbaksel dienen?

Ik heb de cake net uit de oven gehaald. Donker. Ik heb hem geproefd en nu weet ik het zeker. Geen winnaar van ‘heel holland bakt’. Ook niet van ‘Heel holland bakt gezond’. Maar wel lekker met roomboter en suiker. Maar ja, dan zijn matzes ook goed te doen.

Dirk Jan

15 juni