Blog van 1 juni: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

1 juni – Hans Tissink: PINKSTERVIRUS

Pinksteren 2020. Ik mediteer over de heilige Geest in coronatijd. Hoe waait zij vandaag in onze kerken en over deze wereld in crisis? Zweeft zij nog altijd als een broedende duif over zee en land? De heilige Geest heeft wel wat weg van een virus, zo mijmer ik. Geest en corona zijn beiden onzichtbaar. Ze werken allebei aanstekelijk. Ze hebben beiden grote impact. Maar verschillen tussen deze twee zijn er natuurlijk ook. Corona eist levens, de Geest wil juist levend maken. Corona brengt mensen in ademnood, de Geest geeft mensen juist levensadem. Corona zet ons op minstens anderhalve meter afstand. De Geest wil ons juist samenbinden tot een hechte gemeenschap. Lock down tegenover blowing in the wind, lege kerk tegenover volle kerk. Noodgedwongen stilzwijgen of zingen uit volle borst? Zo zet corona Pinksteren op scherp. Crisis betekent: zie het verschil. En wij moeten in quarantaine de geesten onderscheiden. Wat is van God en wat niet? Wat brengt heil en wat chaos?

Gisteren vierde ik in coronasetting met een handjevol mensen Pinksteren in de Hoofdhof in Berkum. Camera’s en microfoons zorgden voor verbinding met de buitenwereld. Misschien keek u ook wel.

Tijdens deze gezamenlijke viering met een handicap gebeurde er toch wat. Wat? Alles leek op z’n plek te vallen: woorden, rituelen, liederen, rust en samenzijn. Waarschijnlijk werkte ook de livestreaming op Pinkstermorgen zelf in het voordeel boven een video-opname enkele dagen eerder. Maar het meeste raakten me toch de Pinksterliederen in koorverband. Geoefende zangers en zangeressen representeerden in het klein de kerkgemeenschap. Pars pro totem. Melodieën en teksten riepen het Pinkstergeheim tot leven. Er gebeurde iets… alsof we de geest kregen. Aangeraakt door Gods adem. Verwarmd door een heilig vuur. Een talenwonder. We are one in the Spirit…

Ach ja, zo’n virus, daar wil je wel besmet mee worden. Ik neem me deze week voor elke dag even ‘Veni sancte Spiritus’ te zingen. En ook in het klein iets te doen waartoe de geest mij die dag aansteekt. Wie weet werkt het aanstekelijk. Kijk, dat kan het verschil maken tussen coronavirus en Pinkstervirus.

Veni sancte spiritus,

tui amoris ignem accende.

Veni sancte spiritus.

Kom, heilige Geest, ontsteek in mij het vuur van uw liefde.

Houd moed. Heb lief.

Hans Tissink