Blog van 1 juli: Kerk in tijden van corona

In deze turbulente tijd schrijven de vijf beroepskrachten van het cluster Adventskerk-Oosterkerk dagelijks een blog. Van maandag tot en met vrijdag bloggen zij om beurten. Ter bemoediging, inspiratie, voor saamhorigheid. We plaatsen de nieuwe blog telkens bovenaan; de eerdere blogs zijn eronder te lezen.

1 juli – Elly Urban: In Gods aanwezigheid – waar je ook gaat

Boven de deur van mijn slaapkamer hangt dit schilderij, een afbeelding van een West-Afrikaans spreekwoord. ‘Waar je ook heengaat, je bent altijd oog in oog met God’. Wat de weg je zal brengen is onzeker. Dorst en ontbering, ziekte, prachtige vergezichten, ontmoetingen? Maar één ding is zeker: je beweegt in de richting van God, Gods blik rust op jou, God is met je. Een spreekwoord dat vertrouwen wil overbrengen, rust, om te gaan waar je moet gaan, in de zekerheid dat je niet alleen zult gaan.

De schoolvakanties gaan binnenkort beginnen. Er zal minder veel en ver gereisd worden dan in andere jaren, en juist nu voelt het misschien ook wel spannender als we er wel op uit trekken, dichterbij, verder weg.

Ons dagelijks Oosterkerk-Adventskerk-blog verandert vanaf vandaag in een wekelijks blog, op de woensdag. Vanwege de vakanties, maar ook omdat we elkaar weer meer kunnen zien. Vanavond is in de Oosterkerk de eerste oefenviering, en zondag de eerste ‘echte’ viering sinds lange tijd. Het is spannend, het zal ook vreemd aanvoelen, maar ik kijk er wel naar uit. Een weg met een onzeker verloop, hopelijk een weg die ons goed zal doen, met uitzicht op steeds meer ontmoeting en bewegingsruimte. En ook hier geldt: waar we ook gaan, hoe de weg ook zal lopen, het is in Gods aanwezigheid.

Het spreekwoord op het schilderij herinnert me aan de bekende Bijbelse zegenbede. Moge Gods aangezicht over jou lichten. Het licht van Gods gelaat schijnt over jouw leven. Die zegen spreek ik graag uit en die geef ik jullie ook vandaag mee. Waar je ook gaat, hoe je weg ook loopt, deze week, deze vakantietijd, je gaat met God. Ga in vertrouwen, de Heer zegent je en Hij beschermt je. Het ga je goed!

Ds. Elly Urban

30 juni