Historische foto’s Oosterkerk

Op 21 april 1888 werd door ds. Dirk Martens Boonstra de eerste steen voor de Oosterkerk gelegd. De kerk werd ontworpen door de architecten J.W.Meyer en C.W. Meyer uit Amsterdam. Vijf maanden later, op 23 september 1888 kon de kerk al in gebruik worden genomen. De Oosterkerk is een Doleantie-kerk. Doleantie is de benaming voor een kerkscheuring die in 1886 plaatsvond onder leiding van ds. Abraham Kuyper. De Oosterkerk was de eerste kerk in Zwolle van de Nederduits Gereformeerden of Dolerenden, die zich van de Nederlandse Hervormde Kerk hadden afgescheiden. In 1998 werd de Oosterkerk een Samen op Weg-gemeente (van gereformeerden en hervormden) en in 2004 viel de kerk onder de paraplu van de toen opgerichte Protestantse Kerk in Nederland.

Bekijk hieronder de foto’s. Klik aan om de foto te vergroten.